Seuratiedote 1/2019

11.1.2019

Uusi vuosi on taas pyörähtänyt käyntiin ja niin myös uusi toimintakausi Kainuun Vapaa-ajankalastajilla. Puheenjohtaja vaihtuu, mutta toivottavasti saadaan homma hoidettua yhtä laadukkaasti kuin aikaisempinakin vuosina.

Vuosi 2019 tuo muutoksia kalavesien hallinnoimiseen, kalastusalueet lakkaavat olemasta ja tilalle perustetaan kalatalousalueet (118 kpl). Toivottavasti kalatalousalueiden hallituksissa nähdään myös vapaa-ajankalastajien edustajia.

Huhut myös kertovat että vuosi on alkanut “saalisrikkaasti”, sekä “verkkopyytäjien, että pilkkijöiden saaliit ovat olleet viime vuotta parempia. Alkukauden kilpailutuloksetkin ovat olleet hyviä ja toivottavasti sama jatkuu koko vuoden.

Kireitä siimoja ja verkkonaruja kaikille Kainuun Vapaa-ajankalastajille, Mikko!

PIIRIN KOKOUS JA TOIMITILAT/TOIMIHENKILÖT 2019Käyntiosoite on Asemakatu 2, 87100 KAJAANI. (Kajaanin kaupungin Nuppatilat)Postiosoite sihteerille: Jorma Valtanen, Lenkkitie 15, 87250 KAJAANIPuhelin: 044 505 1147.

Piiri syyskokous valitsi uudeksi piirin puheenjohtajaksi Mikko Toiviaisen sekä taloudenhoitajaksi Matti Karppisen.

Toimihenkilöiden yhteystiedot:Puheenjohtaja: Mikko Toiviainen, 0400 690 025Varapuheenjohtaja: Matti Kulju, 050 369 7667Sihteeri: Jorma Valtanen, 044 505 1147 (myös tiedotus ja matkailuasiat)Taloudenhoitaja: Matti Karppinen, 045 870 7023Kilpailuvastaava: Risto Rautiainen, 050 411 6068Nuorisovastaava: Matti Kulju, 050 369 7667Kalakummivastaava: Veijo Lipponen, 050 546 8314

KALATALOUSALUEIDEN EDUSTAJATUudet kalatalousalueet sekä vapaa-ajankalastajien edustajat on nimetty vuodelle 2019.Yhteystiedot löytyvät Vapaa-ajankalastaja kalakalenterin 2019, sivulta15.

SVK JÄSENMAKSUJEN MUODOSTUMINEN VUODELLE 2019.

SVK:n ja piirin maksut pysyivät entisellään.Varsinainen jäsen: 15,50€ (SVK:n osuus 15€ ja piirin osuus 0,50€)Perhejäsen: 8,00€ (/SVK:n osuus 7,50€ ja piirin osuus 0,50€)Nuorisojäsen: 4,30€ (SVK:n osuus 4,00€ ja piirin osuus 0,30€)Lisäksi seura lisää oman osuutensa jäsenmaksuperintään jäsenille.SVK:ssa jäsenasioita hoitaa os: tarja.lehtimaki@vapaa-ajankalastaja.fi

PIIRIN VAPAA-AJAN KALASTAJAKALENTERI 2019

Piirin Vapaa-ajankalastaja Kalenteri 2019 saatiin jakeluun jo Joulun alla. Julkaisua on saatavissa ilmaisjakelussa Kainuun alueella, kalenterissa mainostavista yrityksistä.Kalenteri on luettavissa myös piirin nettisivuilta.

PIIRIN NETTISIVUT

Piirin nettisivut löytyvät osoitteessa: https://kainuunvapaa-ajankalastajat.fi/ Tietoa löytyy myös Facebook-sivustolta, jossa voi keskustella muiden kanssa ajankohtaisista asioista ja ilmoitella vaikkapa kilpailuista.

Lähettäkää kilpailutulokset sekä haluamanne muu aineisto sähköpostilla os: juhavai@icloud.com

KILPAILUT

Vuoden 2019 kalastuskilpailut löytyvät entiseen tapaan piirin Vapaa-ajankalastajakalenteri 2019 sivuilta sekä piirin nettisivustolta.Seurat voivat tilata kilpailukortteja (3-osainen) veloituksetta piirin sihteeriltä.Kortteja on kuutta väriä ja koko A6. Kysykää niitä sihteeriltä.

NUORTEN JA KALAKUMMIEN TAPAHTUMIA

Löydät tapahtumat piirin kalastajakalenteri 2019 sivulta 20-21. Lisäksi päivitämme uusia tapahtumia lisää piirin nettisivustolle.

Piirin kerhoillat perheille Kajaanin Ohjaamo Nupassa (ks. ao.liite)

PIIRIN BUSSIMATKA POHJOIS-VIENAAN 15-16.6.2019

Matkalla tutustutaan (Venäjän Karjalaan, Vuokkiniemi, Kalevala, Jyskyjärvi) kalapaikka tarjontaan sekä käyntikohteiden historiaan.Retkelle voi jo ilmoittautua sekä kysyä lisätietoja piirin sihteeriltä p.044 505 1147.

SEURAKIRJE SVK:LTA ON JATKOSSA TULOSSA VAIN SÄHKÖPOSTINA

Tarkistakaa vielä SVK:n seurakirjeen 4/2018 asiat.

kohta 5: -toimihenkilöilmoitus 2019. Pyydetään tarkistamaan toimihenkilöissä ja yhteystiedoissa tapahtuneet muutokset. Palauta jäsenrekisterilomake heti vuosikokouksen jälkeen.kohta 6: -jäsenluettelo on tulostettu marraskuun lopun rekisteritilanteessa. Tee tarvittavat korjaukset vuoden 2019 tilannettava vastaavaksi ja palauta SVK:lle 15.1.2019 mennessä.kohta 7: -jäsenmaksuilmoitus 2019. Ilmoita, jos seurallenne on tulossa jäsenmaksuihin muutoksia postitetulla lomakkeella ja palauta se 15.1.2019 mennessä os: tarja.lehtimaki@vapaa-ajankalastaja.fi

ELY-KESKUKSEN AVUSTUKSET V.2019

Seurat voivat myös hakea erityisavustuksia sekä yleisavustuksia kalatalousaluetoimintaan. Ovat haettavissa ELY-keskuksista 2.1.2019 alkaen.Tarkemmat hakuohjeet os: www.mmm.fi/kalat/avustukset.

JÄSENETUJA

Tähtikoukku, Kontiomäki: antaa alennusta piirin seurojen jäsenille ovh hintaisista kalastustarvikkeista -10%. ( esitettävä seuran jäsenkortti)HT-Erä, Sotkamo: alennus ovh hintaisita kalastustarvikkeista -10% (esitettävä seuran jäsenkortti)PKP-Tradingin, Vieremä: on tehty palkintojen ostosopimus vuosille 2019-2020.Piiri sekä jäsenseurat saavat tilatuista pokaaleista ja mitaleista ostoalennusta -20% ovh. hinnoista. (ks. mainos kalenterista s.89.)Kainuun Sanomat ja Koti-Kajaani: seurapalstan ilmoituksista piiri sekä seurat saavat -30%:n alennuksen (ilmoituksissa käytetään piirin logoa).

Ks. muita jäsenetuja SVK:n nettisivuilta mm. kalastusmatkailu ym. os: www.vapaa-ajankalastaja.fi

KALASTUSLUPIEN MYYNTIPAIKATKajaanissa myy kalastuslupia mm. Oulujärvelle, Jahtiaitta Kasarminkadulla sekä Kontiomäessä Neste aseman Tähtikoukku. Kajaanin infosta ja Kaukavedelta saa Kajaanin joelle myös lupia.Kainuun muihin vesistöihin luvan myyjät löytyvät piirin Vapaa-ajankalastajakalenterinkalapaikka karttasivuilta sekä kalenterin yrityshakemiston s.10-12. (kalankuva)

KALASTUSLUPAMAKSU VUONNA 2019Kalastohoitomaksulla voit kalastaa yhdellä vavalla koko maassa.Kalastonhoitomaksun keräämisestä vastaa Metsähallitus. Varojen käytöstä vastaa maa-ja metsätalousministeriö.Kalastonhoitomaksun maksavat kaikki 18‒64-vuotiaat kalastajat. Maksua ei tarvitse suorittaa, jos kalastaa pilkillä, mato-ongella tai ns. silakkalitkalla. Kalastonhoitomaksun voi hankkia joko koko vuodeksi 45 eurolla, seitsemäksi vuorokaudeksi 15 eurolla tai vuorokaudeksi 7 eurolla.Kalastonhoitomaksua voi maksaa osoitteessa www.eraluvat.fi , puhelinpalvelussa 020 69 2424, joka vastaa arkisin kello 9‒16 tai lähimmässä R-kioskissa. R-kioskilta ostettaessa hintaan lisätään toimitusmaksu 3 . (katso lisätietoja kalakalenterin s.25)

Kainuun Vapaa-ajankalastajat ryMikko Toiviainen, Jorma Valtanenpuheenjohtaja sihteeriLiite: – Aikuis-ja perhe kerhoillat Kajaanin Ohjaamo Nupassa 2019