KALASTAMAAN OMATOIMISESTI

19.3.2020

Nyt kun monessa perheessä pohditaan, miten saada aika kulumaan, on mainio hetki tutustua omalta alueelta löytyviin kalastuspaikkoihin. Nettisivuiltamme löydät kalapaikkoja kaupungeista, Laatu-apaja -kohteita sekä esteettömiä kalapaikkoja. Onkiminen, pilkkiminen ja silakkalitkalla kalastus ovat ns. yleiskalastusoikeuksia, joiden harrastamiseen et tarvitse lupaa, kunhan kalastat yhdellä vavalla per pää. Jos käytät useampaa vapaa, tarvitset kalastonhoitomaksun (18-64-vuotiaat) ja vedenomistajan luvan. Kalastaminen raikkaassa ulkoilmassa tekee hyvää niin mielelle kuin keholle ja parhaimmillaan tuo myös terveellistä ravintoa ruokapöytään. Mennään kuitenkin kalastamaan(kin) vain terveinä! Tutustu kalastuspaikkoihin https://www.vapaa-ajankalastaja.fi/kalastuspaikat/

Vaikka koronavirusepidemia on sulkenut myös Metsähallituksen asiakaspalvelupisteitä ja luontokeskuksia, Metsähallituksen kalastuskohteet ovat hyödynnettävissä. Pilkkikausi on esim. Pohjois-Suomessa parhaimmillaan ja säät sen kuin komistuvat! Yhteisillä taukopaikoilla ”kokoontuessa” kannattaa ottaa huomioon terveysviranomaisten antamat ohjeet. Metsähallituksen kohteet vaativat erillisen vapaluvan. Tietoa kohteista ja luvista löydät https://www.eraluvat.fi/…/kalastusmaksut-ja-l…/vapalupa.html

Vipuvoimaa EU:lta Euroopan Unioni